کد مطلب:276839 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:213

یک تذکر لازم
آنچه را بازگو نمودیم شماری اندك از روایات بسیار است كه درباره ی انقراض خلافت بنی عباس، و نوسازی حكومت آنان پس از انقراض، روایت شده است و امثال اینگونه روایات، در بخشهای آینده نیز به مناسبت هر بحث خواهد آمد و اگر همگی آنها را با دقت مورد مطاله قرار گیرد، بخوبی روشن خواهد شد كه نوسازی حكومت بنی عباس، پس از انقراض خلافت، یك واقعیت انكار ناپذیر است كه تردیدی در آن وجود ندارد.

ولی: در پاورقی كتاب «غیبت نعمانی» چاپ مكتبه الصدوق 159 باب 14 ذیل حدیث 18 كه ما آن را از امام باقر علیه السلام نقل نمودیم و به تحقیق دانشمند محترم جناب آقای (علی اكبر غفاری) وفقه الله تعالی و ایده لمرضاته انجام پذیرفته، و ایشان چنین می نویسد:

«اینگونه اخبار در مقام بیان وقایع و حوادثی است كه در طول زمان غیبت روی می دهد، نه آنكه مخصوص آخرالزمان و نزدیك به ظهور حضرت قائم علیه السلام باشد و چون تالیف كتاب (غیبت نعمانی) در اواسط خلافت بنی عباس بوده و انقراض دولت بنی عباسیان در قرن هفتم بدست خراسانی (یعنی: دومین خراسانی كه هلاكوخان مغول باشد) انجام شده، و از این رو همگی این اخبار جزء اخباری



[ صفحه 94]



است كه از وقایع آینده خبر داده است و از معجزات امامان بشمار می آید. [1] .

گوئی محقق كتاب غیبت نعمانی چون دیده است كه نام «خراسانی» و «سفیانی» هر دو با هم در روایت ذكر شده است، از این رو تصور فرموده اند كه باید مقصود از این خراسانی، همان هلاكوخان مغول باشد. چه آنكه زمان خروج سفیانی، كه از علائم حتمیه ظهور است با زمان پیدایش «هلاكو» با هم سازگار نیست، و بدین لحاظ فرموده اند كه: این گونه اخبار در مقام بیان رویدادهائی است كه در طول زمان غیبت واقع می شود!! در صورتی كه چنین نیست. زیرا:

اولا- در روایاتی كه از ائمه ی معصومین علیهم السلام نقل شده است به هیچ وجه، نه از هلاكوخان مغول به خراسانی تعبیر شده و نه اسم او در روایات آمده است، بلكه آنچه در بیانات ائمه ی طاهرین علیهم السلام درباره ی هلاكوخان مغول آمده است این است كه فرموده اند: «انما یجی ء فساد أمرهم من حیث بدء صلاحهم» یعنی: تباهی كار اینان از همانجائی كه سلطنشان آغاز شده خواهد بود یعنی از طرف خراسان، و یا اینكه فرموده اند:«یخرج من حیث بدء ملكهم» یعنی او از همانجائی كه سلطنت بنی عباس روبراه شده می آید. و امثال اینگونه تعابیر. [2] .

ثانیا- بر فرض اینكه از هلاكوخان مغول در روایات به خراسانی تعبیر شده باشد، اما مطابق روایات بی شماری كه درباره ی خراسانی رسیده است خراسانی عنوان سه نفر است كه عبارت باشند از: 1- ابومسلم خراسانی 2- هلاكوخان مغول 3- سومین خراسانی كه آخرین خراسانی است و او سیدی است از دودمان اهل بیت عصمت و طهارت است كه هم با بنی عباس و هم با سفیانی می جنگد. [3] .

و ثالثا- روایات بی شماری از شیعه و سنی در كتب حدیث وجود دارد كه تحلیل گران و محققان اسلامی همگی در تحلیل و تجزیه ی آنها گفته اند كه مقصود از این روایات،



[ صفحه 95]



روایات سیدی است هاشمی كه وی از خراسان [یعنی: ایران] قیام می كند و با سفیانی می جنگد و او زمینه ساز حكومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام است. [4] .

بنابراین در بی پایه بودن مطالب پاورقی كتاب غیبت النعمانی تردید وجود ندارد.


[1] غيبت نعماني ص 359 (پاورقي).

[2] توضيح بيشتر در بخش دوم كتاب تحت عنوان «دومين خراساني» خواهد آمد.

[3] ما در بخش دوم كتاب، تحت عنوان روايات رسول خدا صلي الله عليه و آله درباره ي پرچم هاي سياه در اين باره صحبت كرده ايم و رواياتي را نيز نشان مي دهد دولت بني عباس تجديد مي شود متذكر گرديده ايم. به آنجا رجوع شود.

[4] براي اطلاع بيشتر به بخش چهارم كه به همين موضوع اختصاص دارد، رجوع فرمائيد.